2023. július 29., szombat

Varadero XL1000V lánc, lánckerék, hátsó kerékcsapágy és kuplungbowden csere

Varadero FB csoportban kérdezte valaki, hogy jó-e még a lánca és a lánckereke. Le akartam fényképezni, hogy milyen az ami még jó, de hamar kiderült, hogy nekem is csereközelire kopott a lánckerék és ennek megfelelően megnyúlt a lánc is.
Meg is vettem a cseréhez az alkatrészeket, plusz kerékcsapágyakat is:
A cápafogasra kopott első lánckerék és a láncvezető műanyag megmaradt kb. 60%-a.
Itt talán jobban látszik, hogy mennyire kopott el a lánckerék. Nem, nem néztem el a méretet, 16-os helyett direkt lett 14-es első lánckerék. Ezzel ugyan csökken a végsebesség elvileg, de akár nőhet is, ha a legnagyobb fokozatban egyébként nem tud "leforogni" a motor, mert nem tudja a légellenállást legyőzni, kisebb áttétellel meg tovább bírhat gyorsítani, de ez pont nem érdekes, mert eddig se próbáltam, hogy mennyivel tudna menni és ezután se lesz rá szükségem, viszont a gyorsulás meg jobb lesz és a legfontosabb, hogy kis sebességnél jobban kezelhető lesz.
Kerék kiszedve és a lánc is megbontva (sajnos a láncolajzó házi gyártmányú csepegtetője széttört, ahelyett újat kellett gyártanom, de azt majd külön posztban):
Lesz mit takarítani:
Fél nap brigéciolos ecsetelés/kapargászás után szép tiszta lett. Fel is került az új lánckerék:
Nyomatékra lehúzva:
Megjött a műanyag láncvezető, fele annyiba került, mint a lánc és a lánckerekek együtt (plusz egy alkatrész):
Helyén a láncvezető:
A lánckerék fedél is szépen megtisztítva:
Ide is kellett vennem egy szimmeringet (plusz kettő alkatrész):
Szimmering bent a helyén:
Lánckerékmenesztő tárcsa megkapta az új csapágyat. Beütéshez jól jön a régi csapágy, mint célszerszám:
Új szimmering is a helyén (két tőcsavar kijött, azok vissza lettek csavarozva, kis menetrögzítőt is kaptak):
Új lánckerék a helyén, nyomatékra lehúzva:
Csapágyak kiütése, a célszerszám egy Skoda 120L szelephimba tengely (ez ugye minden háztartásban előfordul):
Csapágytalanítva:
A másik oldal is:
A hátsó kerékcsapágy készletben nem volt ide való O gyűrű, ilyet is vennem kellett (plusz három alkatrész):
Új csapágy és a beütö szerszámok:
A másik oldal:
Félig a helyén:
A végleges helyére egy dugókulcs segítette (tudom, tudom, szerszámot nem ütünk):
Bent a helyén:
A szimmering is:
Végre újra kétkerekű a motorkerékpár:
A lánc is a helyén, a kisebb első lánckerék miatt két szemmel le kellett rövidíteni, itt méggyorskötöző a patent szem:
Nittelő szem a helyén:
A kinyomó szerszámmal helyére lett nyomva a fedlap is:
Nittelő szerszám híján a láncbontó szerszám átalkításával próbáltam, de 5,5mm-nél nem tudtam jobban szétfeszíteni (5.4mm-ről indultunk), jött az egyszerűbb megoldás: egy pontozó, egy kalapács és egy törött nyelű nagysamu támasztéknak. Ezzel már meg is lett a kívánt érték (5.7mm és 6mm között kell legyen ennél a láncnál)
Láncfeszesség és hátsó kerék beállítva, nyomatékra lehúzva:
Láncvezető a helyén, mehet vissza a fedél:
Fedél a helyén, na a felrakáskor derült ki, hogy a kuplung bowden szálainak 80%-a el van szakadva...
A régi bowden segítségével be lett húzva az új...
Az új bowden beállítva (ennek hosszabb a bele, a régi nem volt ennyire a végére állítva...):
Megvolt már két teszt út is, gyorsulása érezhetően jobb lett és ami fontos, hogy utcában visszafordulás két személlyel alapjáraton kuplung aláfestés nélkül is megy vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése